A tél folyamán a kamrában tárolta a biciklijét, vagy a sárban és a latyakban keményen hajtotta? Most van rá a tökéletes alkalom, hogy alaposan átnézze a gépét, hogy tavaszra csúcsformában legyen.
Elsősorban a kerékpár ellenőrzésére jó dolog kialakítani egy rendszert. Az ellenőrzést különböző kategóriákra oszthatja - pl. kerekek, váz, felfüggesztés, fékek, hajtómű stb., vagy egyszerűen csak az haladjon az elejétől a végéig. Bármelyik módszer jól működik, amíg minden alapdolgot lefed. Íme 10 dolog, amit érdemes ellenőrizni, mielőtt tavasszal nekivágna a kedvenc útvonalainak.
1. Gumiabroncsok
Derítse ki, hogy mennyi futófelület maradt a gumiabroncsokon, és ellenőrizze, hogy nincs-e rajta lepattogzás vagy kopás. Ellenőrizze a gumiabroncsot, hogy nincsenek-e rajta apró repedések vagy tüskék, amelyek problémát okozhatnak az úton. Ellenőrizze az oldalfalak túlzott kopását: keressen horpadásokat vagy a gumiabroncsból kiálló hasítékokat. Ha tömlő nélküli gumiabroncsokat használ, akkor itt az ideje, hogy friss tömítőanyagot töltsön a gumiabroncsokba.
2. Kerekek
Forgassa meg a kerekeket, hogy ellenőrizze, nincs-e oldalirányú ingadozás vagy nem ugrál-e függőlegesen. Ez most jó alkalom arra is, hogy meggyőződjön a kerekek szabadon forgásáról, és hogy a kerékagyak nem túl lazák vagy nem túl szorosak. Szorítsa össze a küllőket, hogy meggyőződjön arról, hogy egyik sem lazult meg. Vizsgálja meg alaposan a küllők és a felni találkozásának helyét; még a hajszálrepedések is gyorsan nagy problémává válhatnak.
Fontos, hogy szükség szerint állítsa be a küllők feszességét, de ügyeljen arra, hogy ne legyen nyolcas a keréken. Ha nem érzi magát otthonosan a házi szervizelésben, vigye el a kereket a kedvenc kerékpárboltjába.
3. Fékek
A szezon kezdete jó alkalom a fékbetétek ellenőrzésére. Ha kevesebb, mint 1,5 mm anyag marad, akkor itt az ideje egy új pár betétnek.
A kerekek ellenőrzésekor remélhetőleg hallotta a csend édes hangját, ahogy a tárcsaféktárcsák forgói a féknyergek felett forognak. Ha kaparó hangot hallott, akkor ideje megváltoztatni a féknyereg helyzetét.
A féktárcsák is elhajolhatnak, ezért figyelje az oldalirányú ingadozást. Ellenőrizze a tárcsafékbetétek túlzott kopását, és szükség esetén cserélje ki őket.
4. Felfüggesztés
Ellenőrizze a villacsúszkákat, hogy nincsenek-e rajtuk horpadások vagy karcolások. Egy tiszta rongy segítségével törölje le a szennyeződéseket a villatömítésekről. Ellenőrizze a tömítések repedését vagy a túlzottan felgyülemlett folyadékot; mindkettő annak a jele, hogy a villa szervizelésre szorul.
Az első villa és a hátsó rugóstag ellenőrzése után győződjön meg arról, hogy a SAG (a felfüggesztés rugóútja, amikor a kerékpáron ül) ott van, ahol szeretné, ideális esetben a villa vagy a rugóstag rugóútjának 20-30 %-ánál. Növelje vagy csökkentse a légnyomást ennek az értéknek megfelelően.
Ha minden rendben van, néhányszor préselje össze a villát és a hátsó felfüggesztést, majd ellenőrizze a villa és a lengéscsillapító rugóút beállításait, és ennek megfelelően állítsa be a légnyomást.
5. Pilótafülke
A kormányszár, a kormány és a nyeregcső talán a három legszerencsétlenebb alkatrész a hegyikerékpárokon. Bár nagyon kevés rutinszerű karbantartást igényelnek, mégis fontos, hogy időről időre ellenőrizzük őket, ha sérülések jelennek meg rajtuk.
Távolítsa el a nyeregcsövet, és kenje be újra a nyeregcsövet, vagy használjon karbonpasztát, ha karbon váza van. Vegye le a kormányt, és vizsgálja meg, hogy nem túlzottan szoros-e; ellenőrizze, hogy nincsenek-e mély barázdák, amelyek esetleges töréshez vezethetnek.
Amikor eljött az ideje a kormány visszaszerelésének, győződjön meg róla, hogy a szár egyenes, a fejidom megfelelően be van állítva (a kormány előre-hátra mozgatásakor nem szabad, hogy mozogjon vagy akadozzon), és helyezze vissza rá a fékeket és a váltókat tetszése szerint. Győződjön meg róla, hogy mindent a megfelelő nyomatékkal húzott meg.
6. Váltó
Ellenőrizze a váltó bowdenjét a kopás jelei miatt, különös figyelmet fordítva arra, hogy a kábelek hol állnak meg a vázon. Szükség szerint cserélje ki a kopott kábeleket és a kopott bowdeneket. Hasonló rendszer szerint járjon el a fékrendszer esetében is. Kövesse a fékeket a fékkaroktól a féknyergekig, és ellenőrizze a kopás és a karcolások jeleit.
7. Váz
A váltó és a fékvezetékek kopásának ellenőrzése után érdemes a vázat is ellenőrizni. A vázon esetleg túlzottan súrlódó fék és váltó bowdenek átrághatják az acél, karbon és alumínium vázakat. Ezt könnyen megelőzhetjük néhány kis ragasztószalaggal.
Ellenőrizze a vázat a kavicsok okozta sérülések nyomaira, és fordítson különös figyelmet az alsó vázcsőre és a merevítőkre.
Ha felfüggesztéses kerékpárt használ, mindenképpen ellenőrizze a felfüggesztés tengelyeit és a lengéscsillapító perselyeit, hogy nem mozognak-e, és ha szükséges, húzza meg őket nyomatékkulccsal a gyártó által ajánlott megfelelő értékre.
8. Hajtómű
Működőképes meghajtás nélkül nem jut el gyorsan sehova.
A sebességváltáskor nem szabad, hogy a váltókarok mozgatása nélkül csattogás vagy egyik sebességfokozatról a másikra ugrás legyen tapasztalható. Ellenőrizze a váltót, hogy nem hajlott-e meg.
Ellenőrizze a kazetta fogaskerekeinek fogazatát, hogy nem görbültek-e meg, vagy nem törtek-e el. (Ne feledje, hogy a legtöbb modern alkatrészen a fogak különböző alakúak, hogy segítsék a láncot az egyik lánckerékről a másikra mozgatni.)
Ellenőrizze a lánc kopását a láncellenőrző szerszámmal. Idővel a láncgörgőket alkotó perselyek elhasználódnak, és meglazulnak, ami lehetővé teszi a lánc „megnyúlását”.
A téli szezon is remek alkalom a kerékpár teljes hajtóművének a zsírtalanítására és a lánc megfelelő kenésére.
9. Csavarok
Ha nincs nyomatékkulcsa, és azt tervezi, hogy maga végzi a kerékpár karbantartását, vásároljon egyet. Tartsa a gyártó által ajánlott nyomatékértékek listáját a munkapadján vagy a szerszámosládájában. Fordítson különös figyelmet azokra a csavarokra, amelyekre leginkább támaszkodik kerékpározás közben a mosolya és a fogai épségének megőrzése érdekében - azaz a kormányszárra és a kormányra.
10. Felszerelés
Ellenőrizze a kerékpáros cipője stoplijai állapotát, hogy a cipő nincs- elszakadva, ill., hogy a cipő talpbetétje jó állapotban van-e.
Ellenőrizze a sisakját, hogy nincs-e rajta repedés, és ha szükséges, cserélje ki. Ha folyadékpótló táskával közlekedik, szánjon időt a tisztítására.
Soha nem vesződött azzal, hogy kidobja az energiaszelet csomagolását? Hátizsákja alján árválkodik néhány lyukas tömlő? Most itt az ideje, hogy erre is gondoljon, és szépen kidobja a szemétbe.
Ellenőrizze a szerszámait is. Győződjön meg róla, hogy a kerékpumpa és a lengéscsillapítók működnek. Ha van elsősegélycsomagja, akkor cseréljen ki benne mindent, amit használt és nem érkezett kicserélni.