10 érdekes tény a Tour de France-ról, amiről talán nem is tudott

Tag-ek:
10 érdekes tény a Tour de France-ról, amiről talán nem is tudott>

Tudja, hány liter vizet iszik egy kerékpáros a Tour de France során, vagy mennyi kalóriát éget el? Milyen díjat vihetnek haza a verseny sikeres résztvevői, és miért sárga a győztes meze? Olvassa el a következő tíz érdekes tényt a Tour de France-ról, amelyek  talán meg is lepik.

1. Első helyen a folyadékpótlás

Valószínűleg nem kell részletezni, hogy miért a Tour de France az egyik legmegterhelőbb kerékpárverseny. De elgondolkodott már azon, hogy hány liter vizet kell meginnia naponta egy kerékpárosnak? Míg egy ember általában körülbelül két liter folyadékot iszik naponta, addig a Tour de France résztvevői körülbelül 10 litert fogyasztanak a verseny napján. Ennek a mennyiségnek a felét a tényleges kerékpározás közben fogyasztják el. Az elfogyasztott folyadék pontos mennyisége azonban természetesen az egyes versenyzők fiziológiájától függ.

Tipp: A folyadékpótlást nem szabad alábecsülni, akár profi, akár hobbi kerékpárosról van szó. Nézze meg a minőségi kerékpáros palackok kínálatát webáruházunkban. 

2. Víz, forró csokoládé vagy akár alkohol

Tudta, hogy a Tour de France versenyzői régebben alkohollal vagy forró csokoládéval tették élvezetesebbé a túrát? Hogy ez Önnek elképzelhetetlen? A Tour de France során napirenden volt a sör, a bor vagy a pezsgő. Másrészt a versenyzőknek egyhuzamban 18 órát kellett a nyeregben tölteniük, és egyesek számára az alkohol volt az „izotóniás csodaital”. Ma már természetesen nem engedélyezett az alkoholfogyasztás a versenyzés közben. Ráadásul az alkohol bizonyítottan lassítja a sportteljesítmény utáni regenerálódást.

3. Viac ako tri týždne potu a driny

A Tour de France nem lenne Tour de France a verejték és a fáradság nélkül. Ezt minden versenyző tudja. Egy kerékpáros óránként körülbelül 1,5 litert izzad, verseny közben pedig akár 130 litert is. Ezzel a mennyiséggel majdnem 40-szer lehet lehúzni a WC-t! Egy normális „halandó” egy nap alatt csak körülbelül egy litert izzad.

4. Több mint három hét izzadság és kemény munka

Azt hitte, hogy a Tour de France győztese a teljes pénzbeli jutalmat megtartja magának? Ennek pont az ellenkezője igaz. A kerékpárosok között csapatszellem uralkodik, és a díjat szokás megosztani a győztes csapat minden tagja között. A nyeremény egy része még a csapat kísérőinek is jár. 


Tavaly a verseny összesített győztese, Tadej Pogačar 500 000 eurós díjat kapott. És ezzel még nincs vége. Minden etapgyőztes 11 000 eurót kapott jutalmul, és ezenfelül minden kerékpáros, aki célba ér, 1000 eurót vihet haza.

Tipp: Öltse fel Tadej Pogačar mezét a hobbi- és profi csapatok számára készült kerékpáros mezeink kínálatából.

 

Hogyan is volt ez régen? A Tour de France etapversenyt 1903 óta rendezik meg. Az első futamra azonban csak 15 versenyző nevezett be. Akkoriban a versenyzőknek 5 frankot ajánlottak fel jutalomként a részvételért. Ez az összeg egy gyári munkás átlagbérének felelt meg. A kerékpárosoknak azonban egy feltételnek kellett megfelelniük, nevezetesen etaponként legalább 20 km/h átlagsebességet kellett elérni, és az első 50 kerékpáros közé kellett kerülniük. Az akkori Tour de France összesített győztesét 20 000 frankkal jutalmazták.

5. Előre a végtelenbe és még tovább!

A történelem leghosszabb Tour de France-versenyére 1926-ban került sor. A teljes útvonal elképesztő 5745 kilométer volt! A leghosszabb etap a háború utáni évad ötödik etapja volt. A versenyre az első világháború okozta ötéves szünet után került sor.


Idén a versenyzők Koppenhágából indulnak, és 21 etapon keresztül 3349,8 kilométert tesznek meg Párizsig. A leghosszabb etap a belga Binche városából a francia Longwy városába vezető dombos útvonalon halad.

Tipp: Adja át magát a tekerés élvezetének a Bonavelo csapat mezeiben.

6. Vigyázat, csaló!

Sajnos minden sportágban időről időre előfordul, hogy a versenyzők csalnak. Még a kerékpározásban sincsenek kivételek. Lance Armstrong kerékpáros jól ismert doppingbotrányán kívül, amely számos bajnoki címébe került, a Tour de France történetében számos más leleményes figura is szerepelt. 1904-ben Maurice Gardin elveszítette az első helyezését, amikor kiderült, hogy a verseny útvonalának egy részét vonattal tette meg. Jean Robic kerékpáros pedig 1947-ben higanyos üvegekkel rakta meg a kerékpárját, amitől állítólag gyorsabban ment lefelé a lejtőn. 


Még ennél is találékonyabb volt Mario Cipollini versenyző, aki Pamela Anderson fényképét erősítette fel a kerékpárjára, hogy mindig szem előtt legyen, és így növelje a tesztoszteronszintjét. Akár hiszi, akár nem, az effajta bátorítás nem ütközik semmilyen versenyszabályba. Ez aztán a kreatív dopping!


7. Túl sok kalória - mennyi az annyi?

Egy átlagos versenyző körülbelül 120 ezer kalóriát éget el a Tour de France során. Ennyi kalória elfogyasztásához körülbelül 250 dupla sajtburgert kellene megenni a McDonald’s-ban. Egy versenyző átlagos napi kalóriabevitele 6000 körül van. Normális esetben azonban egy ember naponta legfeljebb 2500 kcal energiaértékű ételt vesz magához. Tehát egy sportoló naponta kétszer annyi kalóriát visz be, mint egy „hétköznapi halandó”. Még ilyen megterhelés mellett is nehéz a kerékpáros által elégetett összes energiát pótolni, és általában a szükséges energia legfeljebb 90 %-át tudja bevinni. 


Miből áll tehát egy versenyző étrendje? A sportolóknak elsősorban a szénhidrátot kell pótolniuk, de semmiképpen sem szabad megfeledkezniük a fehérjékről és az egészséges zsírokról sem. Így verseny után általában quinoát, kuszkuszt, bulgurt, tésztát és rizst, húst vagy például avokádót fogyasztanak.

Tipp: Tudta, hogy webáruházunkban számos táplálékkiegészítőt is talál?

8. Sárga, a győztes színe

A győztes sárga mez nem véletlenül kapta ezt az élénk színt. Ez a sárga szín pusztán történelmi okokból sárga. A L'Auto című újság, amely jellegzetes sárga színéről volt híres, áll a verseny létrehozásának hátterében. Az 1903-ban megrendezett első Tour de France-t a L'Auto újság szponzorálta. A Tour de France konkurenciát jelentett a Le Vélo újság által szponzorált másik kerékpárversenynek.

A legendás belga kerékpáros, Edouard Louis Joseph Merckx őrizte a legtovább a sárga mezt, amelyet teljes 96 napig viselt. 

Tipp: Taposson a pedálokba győztesként! Kínálatunkban megtalálja a Tour de France mezeket is.

9. Légy kitartó, és tovább érsz

A legfiatalabb győztes az akkor 19 éves francia Henri Cornet volt, aki 1904-ben megnyerte a Tour de France-ot. 


A legidősebb Tour de France-győztes viszont a belga Firmin Lambot volt, aki 1922-ben szerezte meg az első helyet. Akkor 36 éves volt. Firmin Lambot legelső kerékpárját csak 17 éves korában kapta meg. Naponta körülbelül 50 km-t tekert munkába és vissza. Az első verseny, amelyen részt vett, egy falusi verseny volt a szülőfalujában. Szóval soha ne mondd, hogy soha!

10. A súly nem akadály

Köztudott, hogy a kerékpározás nagyon jól fogyaszt, ezért a legtöbb kerékpáros büszke a karcsúságára. Viszont az már nem igaz, hogy a kerékpár csak a vékonykáknak való. Állítólag a legkisebb súlyú versenyző az olasz kerékpáros, Leonardo Piepoli volt, aki mindössze 57 kg-ot nyomott. 


Másrészt a svéd Magnus Bäckstedt történelmet írt a Tour de France-ot sikeresen teljesítő versenyzők közül a legnagyobb súllyal. Ez a versenyző 94 kg-ot nyomott, ezért a súlya miatt a Big Maggy becenevet kapta.

Tipp: Válasszon egy Bonavelo mezt és szurkoljon kedvenc csapatának. 6XL-ig terjedő méretben kaphatók!