Elsősorban azzal kezdeném, hogy valóban nagyon meglepődöm azokon, akik bukósisak nélkül közlekednek. Talán azért is, mert a sisak egyszer már megmentette a testi épségemet és az életemet. És biztos vagyok benne, hogy ezzel nem vagyok egyedül. Szóval, mindig elcsodálkozom, ha kerékpárost látok sisak nélkül. Gyakran hallgatom az olyan típusú érveket, mint a „de hát nem is vezetek olyan gyorsan” vagy „az túl drága befektetés volna” borzasztóan nevetségesek, hiszen egy balesetnek nem kell nagy sebességnél megtörténnie, és valószínűleg nem is Ön fogja okozni. És annál az érvelésnél, hogy a sisakok drágák, engedjenek meg nekem egy kis fekete humort: a kerekesszék sokkal drágább. Ezenfelül - egy sisakot már elég olcsón be lehet szerezni, nálunk például a Scrambler bukósisak már 14400Ft-tól kapható. Ezért, kérjük, mindig viseljen sisakot - és ne a kormányon, hanem a fején viselje.
A sisakom egy bolyban történt esés után
Természetesen a sisak nem egy „életbiztosítás” és a nemzetközi kutatási eredmények is különböznek a védőhatásáról. Főleg a statisztika miatt fontos tudni, hogy egy sisak 88%, 65% vagy 50%-ban (csak néhány adat közlése végett) csökkenti a fejsérülések kockázatát, ami viszont a megelőzés szempontjából csak másodlagos tényező. A legfontosabb szempont az, hogy a sisak csökkenti a fejsérülések kockázatát. [1]
Igen, vannak olyan esetek, amikor kerékpáros súlyosan megsérül még akkor is, ha sisak van a fején. Most valószínűleg azt kérdi, hogy akkor miért is viseljen sisakot? A sisak nem védi meg az egész testét, a feladata az, hogy megvédje a legkényesebb és legsérülékenyebb testrészét – a fejét. Noha a baleset mértéke okozhat fejsérülést, de a sisak enyhíti a következményeit és megakadályozza a halálos sérüléseket. [1]
Mivelhogy mégis olvassa ezt a blogot, feltételezem, már eldöntötte, hogy sisakot fog vásárolni és csak tanácsra van szüksége. Ebben nagyon szívesen segítek. Akkor kezdjünk hozzá!
Első lépés: Mérje meg magát
Mielőtt még eldöntené, melyik sisakot fogja megvásárolni, fontos tudni, hogy milyen méretűre van szüksége. Ezt pedig a feje kerülete szerint lehet meghatározni. A kerület helyes megméréséhez használjon közönséges mérőszalagot, és kezdje a homloka közepétől. Körülbelül 1 cm-rel mérjen a szemöldöke felett és a fej körül a legszélesebb részen – ne túl magasan, de túl alacsonyan sem.
A legjobb lenne, ha valaki tudna ebben segíteni Önnek, vagy a biztonság kedvéért ellenőrizze magát a tükörben, hogy a mérőszalag a megfelelő helyen van-e.
Ha véletlenül nincs kéznél mérőszalagja, használhat egy cérnaszálat is, amelyet azután vonalzó mellé helyezve megmér.
A sisak kiválasztásakor meglehetősen fontos, hogy milyen kerékpározási stílust részesít előnyben. Országúti, gravel, MTB vagy Enduro? Netalán a városi vagy az e-bike? Vagy valamilyen univerzálisra gondolt? Szerencsére a Holokolo-nál széles választékkal rendelkezünk (szinte) az összes kerékpározási stílushoz. Akkor talán összefoglalnám a legkeresettebbeket:
Országúti bukósisakok: könnyűk, szellősek és aerodinamikusak.
MTB bukósisakok: jól szellőznek és rendszerint szemellenzőjük is van, ami nemcsak az esés során véd, de az ágaktól is. Valamint meghosszabbított tarkórésszel rendelkeznek, ugyanis az mtb-s nagyobb valószínűséggel esik hátra, mint az országúti biciklis.
Szabadidős vagy Urban - városi sisakok: a leggazdaságosabbak és alapvédelmet nyújtanak a szabadidős vagy hobbi kerékpárosok számára.
Sisak az elektromos kerékpárokhoz: ezeket a sisakokat kifejezetten a városi kerékpárokhoz képest nagyobb sebességgel történő ütközésre való tekintettel fejlesztették ki és tesztelték. Tekintse meg a Limar Urbe vagy a Suomy E-cube sisakokat.
A sisak kiválasztása nagyban függ az Ön költségvetésétől, mivel az összeg könnyen meghaladhatja a 200 eurót is. Fontos azonban megjegyezni, hogy az a tény, hogy a sisak olcsó, még nem jelenti azt, hogy nem biztonságos. Természetesen külön fizethet az extra védelmi funkciókért, mint például a MIPS® technológia, amely a sisak belsejében található speciális rétegnek köszönhetően eséskor növeli a biztonságot. De minden sisakra a nagyon szigorú CE EN 1078 európai szabványnak kell vonatkoznia, ezért mindenképpen ellenőrizze, hogy új sisakján van-e ilyen matrica. [1]
Ha már tudja, milyen a mérete és milyen típusút szeretne, jó, ha felpróbál néhányat a hagyományos üzletben. Ha nincs erre lehetősége, akkor vásároljon az interneten és rendeljen inkább 2-3 különböző sisakot, amelyek, ha nem felelnek meg Önnek, egyszerűen visszaküldi. Vannak olyan sisakok, amelyeknek ugyanolyan a mérete, mégis a felpróbálásukkor teljesen másképp fogja érezni őket. Kiváltképp, ha más-más gyártótól származnak.
És itt ismét visszatérünk a költségvetéséhez. Elvileg érvényes, hogy minél könnyebb egy sisak, annál drágább. A profik által viselt sisakok maximálisan könnyítettek, mivel a verseny során minden egyes gramm számít. Figyelembe veszik a sisak formáját is, hogy az mennyire aerodinamikus, hány szellőzőnyílása van stb. A csapatunk az ügyféltámogatásnál szívesen tanácsot ad, ha lennének esetleges kérdései, szóval nyugodtan lépjen velük kapcsolatba.
Még egy tipp – ha már megvette a kerékpáros szemüveget, próbálja fel a sisakkal együtt. Azon oknál fogva, hogy biztos lehessen abban, hogy a szemüveg és a sisak sehol sem érnek egymáshoz és megfelelően illeszkednek egymáshoz. Természetesen ez fordítva is érvényes - tehát a szemüveg vásárlásakor legyen Önnél a sisak is. Ellenőrizze, hogy a sisak nyílásaiba be tudja-e dugni a szemüveget, amikor nem szeretné, hogy a szemén legyen. Nekem elhiheti, nagyon megkönnyíti a dolgát.
Köztudott, hogy minden fej más, ezért a legtöbb sisak különféle lehetőségeket kínál a részletek megfelelő összehangolására. Ha már kiválasztotta azt a sisakot, amely jól illeszkedik a fejéhez, a sisak feltevése után állítsa be a hátsó részen a húzókerékkel, hogy a sisak a fején stabil legyen.
Továbbá be kell állítani a hevedereket. Kezdje a fülénél - a hevedereknek a fül alatt V alakban lefelé kell irányulniuk - ezt a műanyag csatokkal tudja beállítani. Fontos, hogy a hevederek ne legyenek szorosra beállítva, menet közben nagyon zavaró lehet, főleg, ha megizzad.
Kapcsolja be a hevedereket az álla alatt. Itt is nagyon fontos a megfelelő hosszúság beállítása. Ha túlságosan meghúzza, fojtani fogja. Ha nem húzza meg eléggé, az esetleges esés során nem fogják betölteni a szerepüket.
Hogy a sisak megfelelően üljön, úgy ellenőrizheti le, ha két ujját a bekapcsolt hevederek és az álla közé be tudja csúsztatni, amint azt a lenti képen is láthatja.
Végül a sisak legyen közvetlenül a szemöldöke felett – ugyanott, ahol mérte a fejét az 1. lépésben.
Ha már úgy érzi, hogy a sisak kényelmesen ül a fején, enyhén nyomja előre, majd hátra, aztán az egyik oldalról a másikra. Ha bármelyik irányban több, mint fél cm-rel elmozdul, akkor még állítani kell rajta, vagy a sisak túl nagy. Ha egyáltalán nem mozdul, akkor a sisak valószínűleg Önre kicsi. Viszont, ha úgy érzi, hogy a beállítások megfelelőek, akkor még próbálja meg minden irányba egy kicsit megrázni a fejét. Ha a méret és a beállítások megfelelőek, akkor a sisaknak csak minimális mértékben kell mozognia.
HOGYAN TÖRŐDJÜNK A SISAKKAL?
A sport bármely módja közben, így kerékpározás közben is meg fog izzadni. És mivel a fejét lefedte, akkor még jobban. Szerencsére a kerékpáros bukósisakoknak zseniálisan kialakított nyílásai vannak, amelyek megkönnyítik egyrészt az aerodinamikát, másrészt a szellőzést. Bárhogy is van, izzadni mindenképpen fog, tehát a sisakot néha meg kell tisztítani.
A sisak belsejét egy bélés tölti ki, amelyet a sisak kemény részéhez tépőzárral rögzítenek. Ezt a bélést ki kell venni és kimosni. Untig elég szappanos vízben kimosni, majd megszárítani, ha lehetséges, akkor a napon. A sisak kemény részeit nedves textíliával kell áttörölni belülről is és kívülről is. A nyári időszakban javaslom kitisztítani, ha nem is minden menet után, de legalább hetente egyszer – attól függően, hogy milyen gyakran bringázik.
MIKOR CSERÉLJÜK?
Természetesen minden esés után szükséges a sisakot cserélni. Bár úgy tűnhet, hogy „ezek csak karcolások”, az ütközés során főleg a sisak belső része szenved sérüléseket, ami gyakran szabad szemmel nem látható. Annak ellenére, hogy úgy tűnik, semmi baja, a következő esésnél már nem biztos, hogy elegendő védelmet biztosít. [1]
A sisakot nemcsak minden esés után szükséges cserélni. Ha rendszeresen hordja, akkor egy idő elteltével mindenképpen. Ez azért van, mert olyan tényezők is hatással vannak rá, mint a napfény, az izzadtság és a rezgések, amelyek befolyásolják az alapanyag védőhatásának a minőségét. Tehát a sisakot ajánlatos 5 évente cserélni, ha gyakran viseli. [1]
BEFEJEZÉSÜL NÉHÁNY JÓ HÍR!
Az olasz Limar gyártó, amelynek a termékeit a Holokolo weboldalán is megtalálja, egyike azon a gyártóknak, amelyek az egyedülálló CRASH REPLACEMENT programot kínálják. Ez tulajdonképpen azt jelenti, ha a Limar sisak vásárlása során regisztrál a weboldalukon, akkor a sisak sérülése esetén, eséskor is (!), 50%-os kedvezményt igényelhet a gyártótól az új sisak vásárlására. Ha sikerült leesnie és a sisakban kár keletkezett, csak annyit kell tennie, hogy elküldi a személyes adatait és a sérült Limar sisakja fényképét az info@limar.com e-mail címre és a kedvezmény az új sisakra az Öné. Természetesen náluk is érvényes néhány szabály, például, hogy a kedvezmény a sisak teljes árára érvényes és az árunak raktáron kell lennie.
Drukkolni fogok mindenkinek, hogy ezt a lehetőséget soha ne kelljen kihasználnia, de kérem Önöket, ne legyenek önzők és hordják a sisakot. Még akkor is, ha csak a boltba megy.
Forrás:
[1] https://limar.com/faq/?lang=en#1527244966877-f0454c78-83be