Egy tökéletesen működő kerékpár biztosítja a kiváló utakat és a kerékpáros elégedettségét. Egy igényes szezon után az alkatrészek gyakran elhasználódnak, és a tél előtti cseréjükkel sok gond elkerülhető, akár a téli utak során vagy az új szezon kezdetén.
Mai cikkünkben a kerékpár téli szezonra való felkészítését két különböző szempontból vizsgáljuk meg. Az első lesz az egyszerűbb, és azokra vonatkozik, akik télen a kerékpárt a pincébe rakják, majd tavasszal előveszik. A második azoknak szól, akik egy napot sem tudnak képzelni a kerékpárjuk nélkül, és a téli kerékpározás sem okoz gondot nekik.
„A kerékpár teleltetése”
Első pillantásra talán egyszerű a dolog. Amikor leesik az első hó, a biciklit úgy ahogy van, „bevágják” a pincébe. Sokan követik el ezt a hibát. Aztán tavasszal nem győznek azon csodálkozni, hogy a karbantartás milyen sokba kerül. Miközben a karbantartás magas költségeit nagyon könnyű megelőzni.
Az első lépés a kerékpár alapos megmosása. Természetesen az erre tervezett termékekkel. Mosás után érdemes ellenőrizni azokat az alkatrészeket, amelyek gyorsan elhasználódnak, és amelyeket a leginkább igénybe vettek a szezon során. Az extrém elhasználódás szabad szemmel is látható. A lánc kopása könnyen ellenőrizhető azzal, ha a nagy lánckeréken megpróbálja egy kissé megemelni. Ha a lánc nem mozdul meg és a lánckerék fogain marad, akkor nem szükséges kicserélni. De ha néhány milliméterrel vagy akár centiméterrel fel tudjuk emelni a láncot, akkor a lánc elhasználódott és ki kell cserélni. Javaslom azonban a láncnyúlásmérőt, amely olcsó és nagyon praktikus erre a célra tervezett eszköz.
A kopott lánc lerövidítheti a lánckerék élettartamát is. A nagyon elhasználódott lánckereket úgy ismerjük fel, hogy a fogai nem szögletesek, hanem spiccformájúra deformálódtak.
Az alkatrészeken kívül minden csapágyat és azok holtjátékát ellenőrizni kell. Függetlenül attól, hogy a központi vagy a fejrész összetételénél, a holtjáték bennük nemcsak bosszantó, hanem elég veszélyes is lehet. A középső összetétel kattogása inkább bosszantó, mint veszélyes. Vagy például a fejszerelvénynél a holtjáték nagyon veszélyes lehet lejtmenetben, amikor a kerékpár fékezéskor veszélyesen berezeghet. Ha nem biztos magában, akkor egy technikussal nézesse meg a kerékpárt.
Az egyes alkatrészek kopásának ellenőrzése és értékelése után következik a kevésbé kellemes rész, a cseréjük, esetleg a javításuk. Gyakran nem is szükséges a kerékpár szervizelése, és sok karbantartási feladat otthon is megoldható. Például a fejrész kenéséhez csak imbuszkulcsra és vazelinre van szüksége. Ha viszont szükséges elvinni a szervizbe, akkor jobb, ha a kerékpárt még a téli álma előtt rendbe teszik. Az alapos szerviz után a kerékpár készen áll a „teleltetésre”, aztán tavasszal elég csak a gumikat felfújni.
A bicikli téli tuningolása
Az emberek azon csoportjának, akik a téli fagyokban is hűek maradnak a kerékpározáshoz, elhoztam néhány tippet és trükköt, hogy télen is teljes mértékben kiélvezhessék a tekerést. Mint fentebb említettem, a tiszta kerékpár elengedhetetlen. Ez télen többszörösen is érvényes. Az útra leszórt só, amely gyorsan meg tudja olvasztani a havat és a jegesedést, nagyon gyorsan képes tönkre tenni az alkatrészeket is. Némely alkatrész védelmét egy darab régi gumival is megoldhatja. Például az ülésoszlopnak a kerettel való találkozásánál elegendő egy csövet ráfűzni, ami megakadályozza, hogy a só a kerékpár keretébe kerüljön. Ajánlatos a lengéscsillapítókat is megtisztítani és minden út után megkenni, főleg a hegyi kerékpárokon. Ugyanez vonatkozik a láncokra is.
A már tiszta kerékpár után áttérhetünk a tartozékokra. Kezdjük alulról, a kerekekkel. A keskeny és sima gumikat jó kicserélni valami szélesebbre, mélyebb mintázattal. A legjobb, ha extra gumiabroncsokat használ edzéshez vagy télen, amit nem fog sajnálni, ha tönkremegy. A túlnyomásos gumiabroncsok a hóban, amely alatt gyakran jég is van, nem nagyon fognak tartani. Ezért a nyomás csökkentésével nemcsak a kerékpár, de a teste is hálás lesz, ami megmenti a zúzódásoktól. A téli időszakban a kerék feletti sárvédők mindenképpen szükségesek. Manapság sok olyan stílusos kivitelezésű van a piacon, amelyek nemcsak jól mutatnak a kerékpáron, de a funkciójukat is betöltik. Hiszen senki sem akar hazamenni vizes háttal, benáthásodni vagy megfázni.
A napok rövidebbek, ezért nagyon valószínű, hogy sötétedés után fog hazatérni. A kerékpáros biztonsága az egyik legfontosabb dolog. A „látni és a láthatóvá válni” legyen minden kerékpáros alapvető jelmondata. A biciklilámpák piacszegmense az elmúlt években magas szintet ért el, és már olyan fényeket is felfedezhet, amelyek az éjszakát nappallá teszik. A lámpák esetében a választás nem eshet a legolcsóbbakra, amelyek télen nagyon gyorsan lemerülhetnek. Ezért szükséges a jobb minőségbe befektetni. Az alap, amelyre támaszkodhatunk a kerékpár lámpájának kiválasztásakor, a fényesség, amely lumenben van kifejezve. Ez azt jelenti, hogy minél több lumen, annál jobban ragyog és nagyobb mértékben válik láthatóvá. A minimális lumen, amelynek világítania kell a kerékpáron, olyan 300-500 körül van. Az utolsó szempont, amelyet érdemes figyelembe venni a lámpa kiválasztásakor, az a fénymód. A villogó fényt a sofőrök sokkal gyorsabban veszik észre. A fényvisszaverő elemek nem mutatnak jól kerékpáron, de nagyban hozzájárulhatnak a jobb láthatósághoz.
„Téli bicikli”
A téli biciklit kimondottan a téli tekerésre szánták. Természetesen mindenki nem engedheti meg magának, hogy ilyen kerékpárja legyen. De nem szükségszerű, hogy annyira drága ügyet csináljunk belőle. Egy ilyen kerékpár előnye, hogy pontosan a téli tekeréshez tervezték, így teljesen a gazdáján múlik, hogyan miképpen állítja össze. Ez lehet egy régi kerékpár, amelynek már lassan lejár az ideje, csak néhány alkatrészt kell kicserélnie rajta, vagy egy olcsó kerékpár a bazárból, amelyet ízlése szerint személyre szabhat. Egy ilyen kerékpárral is sok mulatságban lesz része, mivel az egész téli kerékpározás erről szól. A kemény és hosszú edzéseket rövid, de annál szórakoztatóbb tekerésekkel kell felváltani.