Mivel végtelen számú a hegyikerékpár választék kínálata, ezért ez a folyamat komplikáltnak tűnhet. A kerékpárok lehetnek rugóúttal vagy anélkül, különböző méretű kerekekkel és vázalapanyaggal és ezekhez még hozzáadódnak a különféle vezetési stílusok. De melyiket válasszuk?
Az 1980-as évek első sorozatgyártású hegyikerékpárok óta a hegyikerékpározás drámai módon fejlődésnek indult. Napjaink hegyikerékpárjai hihetetlenül kifinomult gépek, amelyeket a vezetési élmény fokozására és szórakozásra terveztek. Ahhoz, hogy a legtöbbet hozhassa ki a költségvetéséből, fontos megértenie a hegyikerékpár formatervezésének az alapvető jellemzőit, elgondolkodnia a saját vezetési stílusán, képességein és azon, hogy valószínűleg milyen pályatípuson fogja tölteni a legtöbb időt. A megfelelő típusú hegyikerékpár kiválasztásakor számos egyéb tényezőt is figyelembe kell venni, az ártól kezdve a kerékpárt alkotó egyes alkatrészekkel bezárólag.
Szeretné kideríteni, hogy Önnek melyik hegyikerékpár lesz a legjobb? Íme az alaptípusok és hogy hogyan kezelje őket:
A kerékpár típusa: A különböző vezetési stílusok különböző típusú kerékpárokat igényelnek, ezért elsősorban fontolóra kell vennie, hogy hol és hogyan tervezi a vezetést.
Meghatározó tulajdonságai: Az alapokhoz tartozik a rugóút, a kerékméret, a váz alapanyaga, a fogaskerekek és a fékek.
Kényelem: Végül, de nem utolsósorban bizonyosodjon meg róla, hogy a kerékpáron kényelmesen ül-e. A legjobb, ha a biciklit személyesen kipróbálja az üzletben, vagy egyszerűen csak kikölcsönzi.
A HEGYI KERÉKPÁROK TÍPUSAI
A TRAIL BRINGA
A trail kerékpározás valószínűleg a hegyi kerékpározás legszokványosabb stílusa, mivel ez a kategória nem egy adott versenytípuson alapszik. Ha az iránt érdeklődik, hogy összejöjjön a barátaival a versenypályán és az emelkedő-ereszkedő kombinációban szeretne tekerni, akkor ezt a stílust Önnek találták ki. Az ebbe a kategóriába tartozó kerékpárok egyformán hangsúlyt fektetnek a szórakozásra, a hatékonyságra és az ésszerű összsúlyra. Természetesen a trail bringák esetében sem szabad megfeledkezni a megfelelő felszerelésről. Akár egy hátizsák a hosszabb utakra, amelyben minden elfér, amire szüksége lehet, vagy a kényelmes kerékpáros ruházatról, vagy a trail rövidnadrágról és a laza mezről legyen szó.
Paraméterek:
- A trail kerékpárok 27,5“ vagy 29“-os kerékméretekkel kerülnek forgalomba. A rugóút 120 és 150 mm között lehetséges (elöl és hátul).
- A trail biciklik geometriájára jellemzők a „neutrális” fejcsőszögek (66 ° vagy 68 °), viszont a különféle vezetési stílusokban különböznek.
- A trail kerékpárok gumiabroncsainál egyensúlyba kerül a tartósság, a tapadás és a gördülési ellenállás hatékonysága.
(Megjegyz. A fejcsőszög egy olyan szög, amelyet a fejcső zár be a földdel. A meredekebb fejcsőszög általában azt jelzi, hogy a bicikli gyorsabban fog forogni, élettelibb lesz és könnyebben fogja bírni az emelkedőket. A kisebb szög általában azt jelenti, hogy a biciklinek nagy sebességnél jobb stabilitást nyújt, viszont az emelkedőknél kevésbé lesz ideális.
CROSS COUNTRY (XC) KERÉKPÁROK
Az XC hegyikerékpárokat olyan kerékpárosok számára gyártják, akik számára a pedálozás közben elért teljesítmény a legfontosabb. Olyan dombra felzúzó gépekről van szó, amelyeket a kitartásra és hatékonyságra fejlesztettek ki. A crossbiciklik geometriája hasonlít a legjobban az országúti biciklikére. Megalkuvás nélkül a hatékonyságra és a kisebb tömegre való fókuszálás nem megoldható. Az XC hegyikerékpárok olyan bringások számára kiváló, akik hosszú kilométereken keresztül szeretnék taposni a pedált és azoknak, akik az emelkedőket részesítik előnyben az ereszkedéssel szemben. Az XC biciklisek a tökéletes energia- és erőátvitel érdekében a hegyikerékpározáshoz a tömör kerékpáros cipőket részesítik előnyben, minőségi, szilárd talppal, amelyek kellő védelmet nyújtanak, ha igényesebb sziklás terepen haladnak.
Paraméterek:
- A modern XC biciklik a hegyikerékpároknál használatos legnagyobb kerékmérettel – 29“ rendelkeznek.
- Az ultrakönnyű konstrukció 120 mm-es vagy annál kisebb rugóúttal, ezek a valaha volt legkönnyebb hegyikerékpárok.
- Ebben a kategóriában bizonyos esetekben a hardtaileket kedvelik jobban („merevfarú” - csak elülső rugóút).
- A hosszabb tengelytáv, a meredek fejszög (69 ° vagy meredekebb), valamint a hosszabb szár lehetővé teszi a bringások számára, hogy hatékonyabban mászhassanak fel a dombokra.
- Valószínű, hogy ezeken a kerékpárokon az alacsonyabb tömeggel rendelkező gumiabroncsokat jobban előnyben részesítik, amelyek hatékonyabbak és gyorsabb a gördülési ellenállásuk, mint amelyeknek nagyobb a tapadása, irányíthatósága vagy a tartóssága.
AZ ALL MOUNTAIN VAGY ENDURO BICIKLIK
Nevezhetnénk ezt a kategóriát a trail kerékpár jóvágású tesójának. Az All-mountain „bájkok” állnak az „Enduro” kerékpáros szakág középpontjában, amely során fel kell mászni a dombra, de csak a szakaszok teljesítési idejét mérik. Az all-mountain vagy az enduro hegyikerékpár tökéletes kombináció, ha hajlandó a pedálokba rendesen beletaposni, de valójában öröme akkor a legnagyobb, ha a technikás elemekkel tarkított lefele szakaszt teszi meg. Az Enduro azoknak a bringásoknak is megfelelő, akik szeretnék kihagyni a pedálozást és néhány kört megtenni a bikeparkban vagy egy felvonóval elérhető terepen.
Paraméterek:
- Az Enduro biciklik 27,5 “ vagy 29“-os kerékmérettel kerülnek forgalomba, vagy akár kevert méretekkel, elöl 29“ és hátul 27,5”.
- Az all-mountain biciklinél az elülső rugóútja magasabbak, mint a trail biciklik esetében, 140 és 180 mm között mozognak.
- A geometriáját kimondottan a lefelé menetre tervezték, nem a felfelé pedálozásra. A fejcsőszögek 65 ° - 67 ° között mozognak.
- A hosszabb tengelytáv, az alacsonyabbra helyezett középrész és az alacsonyabb fejcsőszög azok a kulcsfontosságú elemek, amelyeket a modern geometriájú all-mountan / enduro biciklikkel kapcsolatban emlegetnek.
- Ezeknek a kerékpároknak a gumiabroncsai inkább az agresszív stoplikat érvényesítik a kanyarokban és a tapadásban, mert a menet fontos része, hogy a kerékpárt nagy sebesség mellett is a pályán tartsák.
A DOWNHILL ÉS FREERIDE „KÜLÖNLEGESSÉGEK”
A downhill bicikliket meredek, durva terepviszonyokra, nagy sebességre, nagy dropokra és ugrásokra tervezték. Ezekkel a kerékpárokkal általában más utat keresek, hogy a pálya elejére érjenek, akár gyalog, akár felvonóval. Egyszerűen ezekkel a kerékpárokkal kénytelen lefelé gurulni. Ha egyáltalán nem szeretne a dombra felmászni, de azért egy bikeparkban ki szeretné magát élni, a pályán félelmetesen gyors sebességgel végigszáguldani és meghódítani a technikailag igényes terepet, akkor a downhill bringát Önnek találták ki. Természetesen a downhill kerékpárokhoz szorosan hozzátartozik a test és a végtagok védelme is, vagyis, ha downhill kerékpárt vásárol, akkor előtte tökéletesen Önre való védőeszközöket kell vásárolnia, valamint integrált sisakot is hozzá.
Paraméterek:
- Elülső rugóút 170 mm és 200 mm között (általában kétkoronás villával) és a hátsó rugóút 180 mm és 250 mm között, ezek a paraméterek hasonlóak a crossmotorkerékpár tulajdonságaihoz.
- Ezek a kerékpárok nagyon alacsonyak (a fej dőlése kevesebb, mint 65 °), és nagyon alacsony a súlypontjuk, hogy magabiztosak lehessenek a meredek terepen, az agresszív fékelésnél és a kanyarokban.
- A downhill kerékpár abroncsainál a tapadásra és a tartósságra összpontosítanak.
A HEGYI KERÉKPÁROK FAJTÁI
Hardtail: Ezeknek a kerékpároknak van egy első rugóutas villájuk, amely segít elnyelni az első kerék ütéseit, de a kerékpár hátulján nincs rugóút - merevfarú. A hardtailek általában olcsóbbak, mint a teljes rugózású kerékpárok, és kevesebb a mozgó alkatrészük (ami általában kevesebb karbantartást igényel). A legtöbb hardtail esetében az első villa lezárható, amikor azt a helyzet úgy kívánja pl. dombra felfelé taposáskor.
Az XC bringások általában a hardtailek iránt érdeklődnek, mert ezek a kerékpárok közvetlen erőátvitelt tesznek lehetővé a pedál és a hátsó gumiabroncs között. Az alacsonyabb költség és a könnyebb karbantartás megalapozott választást jelent bárki számára, aki a hegyi kerékpározással akar foglalkozni.
A teljes rugózású biciklik: A teljes rugózású kerékpárok sokféle változatban léteznek, de az alapfilozófiája szerint az első villa és a hátsó rugózás elnyeli az adott terep ütéseit. Ez a tulajdonsága drasztikusan csökkenti a kerékpárosra gyakorolt hatást, növeli a tapadást és lazább és kellemesebb kerékpározást tesz lehetővé.
A teljes rugózású kerékpár a terepen tapasztalható rengeteg egyenetlenséget képes elnyelni, de a kerékpár is „meginoghat” egy kicsit, és a dombra való felmászáskor részben elveszítheti az energiaátadást. Ennek eredményeként a teljes rugózású kerékpárok legtöbb típusa képes az első és hátsó rugózást lezárni, jobb erőátvitelt és hatékonyabb dombmászást kínálva.
Sok időt lehet eltölteni a különböző hegyikerékpár-modellek alkatrészeinek összehasonlítgatásával. De amint lecsökken a jelöltek száma és készen áll arra, hogy kiválassza a következő hegyikerékpárját, ekkor jön el az ideje egy kis biciklizésnek. Egy adott modell tesztelése az egyetlen módja annak, hogy megállapítsa, hogy mennyire jó vele menni és pontosan megfelel-e az Ön követelményeinek. A geometria, a tervezés és a konstrukció minden egyes kombinációja különböző tulajdonságokkal ruházza fel a biciklit olyan módon, hogy megfeleljen a különböző bringásoknak. Találja meg azt, ami Önnek megfelel.