Sisakok>

Sisakom emelem - mondom a srácoknak, amikor egy nehéz emelkedőt top idő alatt tesznek mrg vagy egy igazi kemény túrát, száz km-es terheléssel. Valójában a kalapomat, amelyet a való életben sisaknak hívok, sosem teszemle. Még akkor is rajtam van, amikor frissen kentett láncokat futtatom be a lakótelepen, a fejfedőm a megfelelő helyén van. Nem a garázsban lévőre gondolok, hanem a nyakamból kinőtt pattanásra, amelyet fejnek hívnak.

Soha nem fogom elfelejteni azt a pillanatot azokból az időkből, amikor már hordtam sisakot, de éppen "leszállás" előtt szoktam levenni. Megyek az úton munkából az üzletbe lágyan szitáló esőben és leveszem a sisakomat a szupermarket előtt, de még maradt egy szegélykő. Úgy döntöttem, hogy pontosan megmutatom, hogyan nem kell csinálni, lejtőn és egy kézzel, így szépen megcsúsztam. Az eredmény pedig egy törött (akkoriban még) Walkman a zsebben, a sisak kiesett a kezemből, nem a fejemből, szerencsére a fejem nem ütközött az aszfalttal, de a lecke nyilvánvaló volt, sisak nélkül mégegy fél fordulásra sem megyek. Ez hasonló a pumpához, inkább a mindennel együtt viszem, annak ellenére, hogy a kiváló minőségű gumiabroncsoknak köszönhetően szerencsére elkerülnek a defektek, azért az évente egy eset miatt érdemes magunkkal hordozni, így elkerülve a váratlan túrázást a kerékpáros cipőben.

Fiatalkoromban még nem beszéltek a kerékpározás ezen elválaszthatatlan részéről, ugyanúgy mint például nem volt szó a gyermekülésről az autóban, és ennek köszönhetően van néhány heg a fejemen. Különösen egy esetben, amikor a gyenge fékek miatt beleütköztem egy hirtelen fékező autóban, megmentett az agyrázkódástól. Az ütközés után a földre estem és a fejem bevertem az aszfaltba, amire nem emlékszem, mivel emlékezetkiesés miatt nem emlékszem mi történt a balesett előtti kb. 10 percre a baleset előtt, csak a szemtanúk vallomásaiból tudom ezt.

 Később fejemre került az első sisak, olyan tesco-s, túl nagy és nehéz. Ezt követte egy nagyszerű kiarusított darab, könnyű és jól látható. A láthatóság az egyik legfontosabb kritérium nemcsak a sisakok, hanem az összes kerékpáros ruházat és kiegészítő kiválasztása szempontjából. A biztonság nemcsak passzívan azt jelenti, esések esetén, hanem aktívan is, hogy jól láthatónak kell lenni az úton. Miután ezt a top sisak , hiába kerestem a megfelelő cserét, volt néhány másik sisakom, de volt néhány nehéz sisakom, mire kaptam egy ultra könnyű MTB sisakot, a Limar-t. Rengeteg szellőzőnyílás, jól látható szín és az említett könnyedség, amelynek köszönhetően gyakran nem is tudom, hogy van valami a fejemen. Nem nyom, gyorsan és könnyen beállítható, és nyáron jól szellőzik. A kóbor rovarok elleni háló számomra az egyik prioritás, és természetesen a silddel együtt ez sem hiányzik róla.

A sisak hivatalosan MTB, de én országúti kerékpározáshoz is használom A környéken zajló versenyen ismernek engem, főleg az aszfalton szeretném a leghosszabb és legszélesebb távot  minél rövidebb idő alatt teljesíteni.  Éppen ezért volt szükségem egy országúti kerékpározáshoz alkalmas sisakra, de ebben az eseten ez nem is annyira szükséges, a  dombra felfelé menet az aero elemek nem sok vizet zavarnak, a sík terepet nem szeretem, ez számomra unalmas :-) Végül, de nem utolsósorban, ha teljes mértékben ezzel, szinte mindennapi kerékpározással foglalkozik, akár közúti vagy  MTB, akkor ezt a családi költségvetés is meg fogja érezni. Elég ha lesz egy közúti és egy MTB kerékpáros cipője, beleértve a téli MTB kerékpáros cipőt, a téli utcai cipőt, a nyári országúti kerékpáros cipőre téli kamáslit,  a teljes felfüggesztésű kerékpár éves szervizelése a minimális havi bér összegében, néha az egyik-másik elhasználódott kerékpár cseréje újra, így az embernek nincs kedve olyan dolgokba fektetnie, amelyek nem szükségszerűek. És amikor a hivatalos MTB sisak alapvetően univerzális, akkor ez egyáltalán nem szükséges :-)

Minden kerékpáros rajongónak azt ajánlom, hogy mindig használja ezt a védőeszközt, mert soha nem tudhatja, mikor lesz rá szükség. A nap folyamán sűrű a forgalom a kerékpárutakon, az utakon sok a figyelmetlen járművezető, a sötétben a kerekek előtt átfutó vadállatok, váratlan meglepetések a kanyar után, mint egy frissen kidőlt fa, vagy a tapasztalatlan hobbi kerékpárosok éppen egy beláthatatlan kanyarban javítják a defektet. A kerékpár műszaki meghibásodása, a képességek túlbecsülése, az időjárás alábecsülése vagy bármilyen más buktató, amely miatt a kerékpáros leeshet a kerékpárról, amely fejsérülés esetén következményekkel járhat.Minden kerékpárosnak kellemes bringázást és a lehető legkebesebb bosszúságot kívánom.